Million Dollar Highway & Silverton - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu Million Dollar Highway & Silverton - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu

Million Dollar Highway & Silverton

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

03 Juli 2016 | Verenigde Staten, Montrose

Lekker uitgeslapen vanmorgen, ook Lucas heeft de smaak te pakken en wordt pas tegen 8en wakker. We starten op ons gemak op en gaan dan om iets voor half 9 op pad. We doen een deel van de San Juan skyway, een deel daarvan (tussen Ouray en Silverton) is de Million Dollar Highway, een van de hoogste highways van Amerika. Deze loopt door de San Juan Mountains.
Het eerste deel tot Ourey is vrij vlak, dan rijden we door het Victoriaanse plaatsje wat er erg leuk uitziet. Vanaf hier begint het stijgen en de switchbacks, haarspeldbochten, die kunnen ze hier wel maken. Sommige bochten kunnen en mogen we met niet meer dan 10 mph nemen. Niet echt kilometers vreten op deze manier dus. We zien de grijze San Juan Mountains met de groene plekken en besneeuwde toppen. Overal komen kleine watervalletjes naar beneden. Langs de weg stroomt een beekje en het valt ons op hoe bizar oranje/geel de rotsen en de grond in en langs het beekje zijn. Het lijkt een beetje op yellowstone kleuren. We komen langs een gigantische waterval waar we nog even stoppen om te kijken. Iets later zien we ineens twee prachtige bergen met mooie kleuren rood en geel. Er is hier een uitkijkpunt, het blijken de Red Mountains te zijn waar de meeste mijnen zich in bevinden, we zien ook de Yankee Girl Mine van een afstandje. Rond half 12 hebben we de spannende route met bochtjes en richeltjes door de bergen gehad, eigenlijk is er maar een paar mijl echt heftig, en komen we aan in Silverton. Plaatsje ziet er ook erg leuk uit maar we rijden eerst door op zoek naar de Old 100 Gold Mine. We komen bij een onverharde weg, wat eigenlijk not done is met een camper, maar besluiten de gok maar te wagen. Het gaat best goed en na een hoop hobbeldebobbel zijn we om iets over 12 bij de mijn. Uiteraard gaan de tours ieder heel uur dus hebben we er net een gemist, even een broodje eten en dan met de tour van 1 uur mee. Helmen op, regenjassen aan en dan met het mijntreintje 1 mijl de berg in, wat een eind en wat een donker gat. Als we er zijn krijgen we een korte rondleiding met erg veel info van zo'n echte mijnwerker  (oude man, lange baard, dikke buik, spijkertuinbroek...beter kan ik niet omschrijven maar het is echt zo'n typetje). Hij demonstreert verschillende werktuigen, sommigen maken een beetje herrie waardoor Lucas zijn pruillip en traanoogjes nog even tevoorschijn tovert. Ook krijgen we uitleg over wat er gevonden wordt en waar (goud, zilver, lood, kwarts, zink...), en hoe je met dynamietstaven een deel van het graniet weg kan blazen (altijd handig om te weten). Na een uurtje zijn we weer terug van een erg leuke tour!
We rijden terug naar het centrum van Silverton waar we op ons gemakje even rondlopen. We gaan nog naar het station waar de beroemde Silverton trein gaat (helaas niet genoeg tijd om hier een ritje mee te maken, stond wel op de verlanglijst), de laatste trein is een half uur geleden vertrokken dus we zien hem helaas niet. We duiken nog wat souvernirswinkeltjes in waar we wat leuke dingetjes meenemen voor thuis. Als het om half 5 gaat regenen houden we het voor gezien en gaan de camper in voor de terugreis. We zien de geel oranje stroompjes en stenen weer en weten nu dat dit komt doordat het water door oude dump sites van de mijnen is gelopen waardoor er veel afvalstoffen in het water komen zoals ijzer waardoor de kleuren veroorzaakt worden. Als we de bergen uitkomen is het ineens stralend weer en hartstikke warm! We stoppen bij Denny's om een hapje te eten. Het blijft verbazingwekkend hoe goedkoop (en lekker!) dit is terwijl boodschappen zo onwijs duur zijn overal. Ineens kan ik me voorstellen waarom er hier zoveel fastfood gegeten wordt. Lucas gaat weer helemaal los in de kinderstoel, deze keer gelukkig eentje waarin we hem vast kunnen zetten zodat we zelf even onze handen vrij hebben om te eten, hij leeft zich helemaal uit op de menukaart, rietjes en prachtige glimmende lepel. Tussendoor snoept hij nog mee van papa's patatjes.
10 minuten later zijn we op de camping waar we vragen of we naar een andere plek mogen verhuizen waar een picknicktafel bij staat want die stoeltjes die we bij de camper hebben daar houd ik het met mn gammele stuitje nog geen kwartier op uit. En het is nog zo lekker warm dat we wel buiten willen zitten vanavond! We mogen op onze eigen plek blijven staan en de eigenaar komt 5 minuten later met een steekwagentje een picknicktafel bij ons afleveren, helemaal top! Als we vragen of we een vuurtje mogen maken en zeggen dat we geen firepit hebben zegt hij dat hij die ook nog wel ergens heeft en zo ook wel even komt brengen. Wat een service :) we maken dus een lekker vuurtje en zitten nog tot laat buiten, heerlijk!