NYC deel 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu NYC deel 2 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu

NYC deel 2

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

18 Mei 2017 | Verenigde Staten, New York

We hebben allemaal heerlijk uitgeslapen tot 8 uur, dat was echt even nodig! Het oorspronkelijke idee was om half 9 op de boot naar het Vrijheidsbeeld te zitten, maar dat plan moesten we dus een beetje aanpassen. Nadat we bij de biologische superdure supermarkt op het station wat broodjes hebben gescoord nemen we de trein naar World Trade Center. Dat blijkt een super modern en hip en vooral erg groot station te zijn waar we nogal moeite hebben de weg naar buiten te vinden. Als dat eindelijk gelukt is staan we om 11 uur op de stoep van het One World Trade Center waar we onze brunch even opeten. Hierna lopen we over Wall street en stone street, een heel gezellig klein straatje met allemaal terrasjes naar Battery Park op het zuid puntje van Manhattan. Vanaf hier vertrekt de boot naar het Vrijheidsbeeld. We moeten wel even in de rij staan en halen een fruitijsje om af te koelen want het is echt alweer bizar heet. Vandaag 32 graden, en geloof me dat is geen fijne temperatuur om aan sightseeing in NYC te doen. Maargoed we zijn er nu toch dus met de juiste verkoeling komen we de dag wel door. Er is weer een flinke security check voor we de boot op mogen. Dat is gewoon standaard hier bij iedere attractie. Op het eiland hebben we mooi zicht, bij daglicht deze keer, op de skyline van NYC en lopen we een rondje om het Vrijheidsbeeld. Lucas hobbelt ook lekker rond en is vooral wild van iedere boot die hij ziet. We besluiten Ellis Island over te slaan en terug te gaan naar Manhattan. Die middag lopen er nog een stuk door de zuid kant waarbij we onder andere de charging bull zien, de Trinity church waar mensen naartoe gevlucht zijn tijdens de 9/11 aanslagen, de St Pauls chapel en de woolworth building. De meeste tijd besteden we in het 9/11 Memorial museum. Dit is echt heel indrukwekkend en veel groter dan we dachten. Naast allerlei artefacten en overblijfselen zijn er vooral ook veel persoonlijke ervaringen en boodschappen te zien van de mensen die de aanslagen van dichtbij meegemaakt hebben of geliefden verloren hebben. Sommige delen bezorgen ons echt kippenvel. In het museum is goede WiFi en Tiffany krijgt ineens allemaal berichtjes van het thuisfront binnen met de vraag of ze ok is ivm iets wat het op Times Square is gebeurd. Er is een auto ingereden op mensen op de stoep waarbij 1 dode en een stuk of 20 gewonden zijn gevallen. Aangezien wij hier vandaag helemaal niet in de buurt waren hebben we er niets van meegekregen. Het is wel een eng idee dat wij daar gisteravond nog waren en als we onze indeling iets anders hadden gemaakt wij daar vandaag ook hadden kunnen lopen. Bizar.
Hierna bekijken we het monument, de bekende twee grote bakken waar het water naar binnen stroomt en alle namen van de slachtoffers vermeld zijn. Graag wilden we nog naar het Tribute Center toe maar het is tijd om ergens een hapje te gaan eten en we willen het er niet doorheen jagen. We besluiten dit dus te bewaren voor een volgende dag. We eten bij de shake shack een kipburger en gaan daarna terug naar de camping. De hitte was echt vrij heftig vandaag en we hebben weer redelijk wat kilometers afgelegd (er worden hier records gebroken volgens de stappenteller van Tiffany). We schuiven Lucas in zijn bed en doen nog lekker een drankje terwijl we een plan maken voor morgen. Het is nog 25 graden dus nu heerlijk om buiten te zitten!

• 29 Mei 2017 - 16:50

Johanna (Joke) Wilk:

Yes the Nine-Eleven Museum is realy something to see. I went true it with Trudy in March. Ellis Island with the Statue of Liberty is something else. My fathers name is supposed to be there when he arrived there.