Washington DC - Reisverslag uit Communipaw, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu Washington DC - Reisverslag uit Communipaw, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu

Washington DC

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

15 Mei 2017 | Verenigde Staten, Communipaw

Het plan is om om half 9 in de auto te stappen naar Washington DC, de camper laten we lekker staan die is toch onhandig om in de stad te parkeren. Doordat we weer lekker sloom zijn en op ons gemak van een heerlijk ontbijtje met toast, scrambled eggs met bacon en verse aardbeien genietrn vertrekken we uiteindekijk pas na negenen. We hebben nog wat file onderweg terwijl we juist dachten na de spits te gaan rijden en zijn er uiteindelijk om half 11. Het is echt stralend weer, de lucht is strak blauw en het wordt vandaag rond de 24 graden. In Union station kopen we een combi kaart voor de verschillende lijnen van de Big Bus (hop on hop off). Na een paar minuten wachten rijdt de bus al voor en kunnen opstappen. We willen naar het Capitool maar deze stop wordt overgeslagen, het is afgesloten vanwege een nationale herdenking van alle gestorven politie agenten. We hadden al gemerkt dat alle vlaggen halfstok hingen, nu weten we dus ook waarom. Helaas wisten we dit niet van te voren. We rijden tegen een roze block aan en er wordt ons aangeraden om maar uit te stappen omdat ze geen idee hebben hoelang de weg afgesloten zal blijven, we kunnen beter lopen naar de volgende halte. We gaan er dus uit. Als Robert foto's wil maken van de voorbijrijdende stoet politie auto's en hierbij 1 voet naast de stoep zet wordt hij letterlijk teruggefloten door een agent. We lopen naar het Washington Monument (die hele hoge betonnen paal) en stappen daar op een andere buslijn die over de Pontomac rivier naar de Arlington National Cemetery gaat. Onderweg rijden we langs het Pentagon, wat gigantisch is maar ook best lelijk. Je zou bijna vergeten dat hier op 9/11 ook een aanslag is geweest maar onze guide herinnert ons hier aan. Washington DC behoort aan geen enkele staat toe, en aan de overkant van de rivier zijn we heel even in Virginia. Bij de begraafplaats is een flinke security controle inclusief metaaldetectoren. De begraafplaats is indrukwekkend, mooi en enorm groot. We bezoeken het graf van John F Kennedy met de eternal flamenco en kijken naar het wisselen van de wacht bij het graf van de Unknown Soldier. Deze duurt een half uur omdat er ook hier een extra ceremonie wordt gedaan voor de herdenking van politie agenten. We besteden veel meer tijd op de begraafplaats dan we hadden verwacht en zijn uiteindelijk pas om half 3 terug in DC. Daar bezoeken we nog verschillende Memorials die allemaal heel anders en uniek zijn: Vietnam Veteranen Memorial, Lincoln Memorial, Korean War Veterans Memorial, DC War Memorial, Martin Luther King Memorial, Franklin Delano Roosevelt Memorial en het World War II Memorial. Vanaf de overkant van het Tidal Bazin zien we ook nog het Thomas Jefferson Memorial. Ook zien we de mall (die grote bak water) met daarachter het US Capitol. Het is al laat op de middag en we hebben mega veel honger aangezien we niet geluncht hebben en veel kilometers maken. Er mag in de parken bij de Memorials nergens gegeten worden waardoor er ook nergens eettentjes zijn. Het is tegen vijven als we eindelijk ergens een hotdog en pizzapunt kunnen scoren. Hierna gaan we nog naar het witte huis, de stoep langs het hek is helemaal afgesloten zoals we al eerder hadden gelezen. Je staat dus nóg verder weg om het te zien. Aangezien er aan de zijkanten ook veel bomen staan zie je dus alleen het middelste deel van erg ver weg. We pakken de bus richting Union Station en stappen iets ervoor uit zodat we nog even langs het US Capitol kunnen lopen, de herdenking is inmiddels afgelopen waardoor er er gelukkig toch nog bij kunnen komen nu. Terug naar Union Station, alle voetjes zijn moe dus we gaan niet meer zo hard. Om half 7 stappen we de auto in om terug te rijden. We gaan nog even een hapje eten met Joe erbij bij een Sushi/buffet all you can eat restaurant waar Joke ons mee naartoe neemt. Hierna snel naar huis om Lucas te douchen en zijn bedje in te schuiven, het is een latertje voor hem. We nemen zelf nog een drankje en gaan daarna ook lekker naar bed. Het was een lange vermoeiende dag, maar we hebben alles gezien wat we wilden en het was echt schitterend weer. Robert en Tiffany zijn zelfs wat verbrand.

• 28 Mei 2017 - 13:51

Johanna (Joke) Wilk:

Ja het was echte een hele drukken dag. We hebben heel veel gelopen, voor mij meer dan normaal maar het was ruze gezellige hoor. en ik kan er wel tegen. De volgende dag just rustig gedaan. En Lucaas was zo goed de hele dag. Het weer was ook goed net niet tewarm maar wel lekker het zonnetje.