Take off naar Toronto - Reisverslag uit Downtown Toronto, Canada van Priscilla - WaarBenJij.nu Take off naar Toronto - Reisverslag uit Downtown Toronto, Canada van Priscilla - WaarBenJij.nu

Take off naar Toronto

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

10 Mei 2017 | Canada, Downtown Toronto

Eindelijk is de grote dag aangebroken, onze volgende reis gaat van start! Tiffany mijn zus heeft gisteravond haar intrek al genomen in onze logeerkamer zodat we vanochtend voor van start kunnen. om 5 uur gaat de wekker en zijn we alledrie meteen klaarwakker dus gaan er maar uit om ons klaar te maken voor vertrek. Alleen Lucas knort nog even lekker door. Alles verloopt lekker vlot, om kwart voor 6 laat Lucas zich ook horen, alsof hij wist dat we weg moesten. iets voor zessen staat ons taxi busje voor de deur, toch echt wel ideaal! En wat grappig, we treffen dezelfde chauffeur als die ons vorig jaar terug naar huis heeft gebracht na onze Amerika reis! Hij herkende ons zelfs nog. met 10 minuutjes vertraging komen om iets voor 7 aan op Schiphol. we mogen met voorrang naar een nieuw rijtje toe om in te checken dus hoeven niet te wachten in de rij, echt ideaal. Helaas krijgen we te horen dat het vliegtuig helemaal vol zit dus geen mogelijkheid om een stoel voor Lucas erbij te krijgen of op een fijnere plek te zitten. dat wordt dus 8 uur met ons binkie op schoot... we vertrekken een half uur te laat vanwege een passagier die geen ETA toestemming voor Canada heeft gekregen maar wel zijn bagage al ingecheckt had, deze moest dus weer uit het vliegtuig gehaald worden. Gelukkig is de vluchttijd drie kwartier korter dan gepland door gunstige omstandigheden en komen we dus alsnog een paar minuutjes eerder aan dan gepland. Het is een prima vlucht, geen turbulentie een prima landing, vriendelijk personeel aan boord, het eten valt een klein beetje mee, en ondanks dat Lucas geen seconde heeft geslapen heeft hij zich uitstekend gehouden al die tijd!
Op het vliegveld moeten we een flink stuk lopen naar de douane, waar we vriendelijk worden onthaald en oprecht geïnteresseerde vragen krijgen. Nogal een verschil met de Amerikaanse manier van doen. Ben benieuwd hoe dat straks bij de grensovergang van Canada naar Amerika zal gaan.
Alle koffers de kinderwagen en de autostoel zijn gelukkig ook aangekomen, dus we kunnen op pad! Lucas stort in als wij nog op de autostoel staan te wachten, eindelijk toch even slapen.
We pinnen wat dollars en kopen voor 12 dollar pp een kaartje voor de UP Express. De monorail brengt ons naar de UP Express en de UP Express brengt ons in 25 minuutjes naar Union station in Toronto. In de trein wordt Lucas helaas al wakker (40 minuutjes geslapen).
Bij de metro (TTC) vogelen we even uit hoe het werkt met de kaartjes, we kopen uiteindelijk voor 36 dollar 12 tokens. Dit zijn kleine muntjes, iedere keer als je met de metro gaat betaal je 1 token ongeacht hoe ver je reist of hoe vaak je overstapt. We gaan een paar haltes met de metro en staan dan na veel gezeul met de koffers en kinderwagen (ze doen hier niet aan liften bij de meeste metrostations) op straat in Toronto. Op naar het hotel! Dit is maar 9 minuten lopen dus best te doen. Helaas nam het plezier in deze wandeling af doordat het handvat van Tiffany haar koffer af is gebroken (zak niet zeggen door wie), waardoor er nu alleen twee metalen staven zijn om de koffer aan te trekken. Oja, we lopen ook nog de verkeerde kant op waardoor de wandeling iets langer wordt. Maar rond half 3 stappen we ons hotel de Econolodge Downtown Toronto in. Ziet er prima uit, we krijgen een kamer op de begane grond dus hoeven niet veel meer te zeilen (ook hier hebben ze namelijk geen lift). En er is zelfs een baby bedje voor Lucas beschikbaar :)
We stoppen de spullen, en bellen Cruise Canada om een afspraak voor morgen te maken om de camper op te haken: rond 14 uur worden we verwacht, prima tijd, eigenlijk was alles mogelijk. Dat was vorig jaar ook wel anders toen we de tijd moesten doden voor we eindelijk de camper mochten halen.
We gaan nog even lekker op pad, moeten een beetje actief blijven om snel uit de jetlag te komen, en we willen natuurlijk wel wat van Toronto zien!
We scoren in een van de eerste straten een lekkere street hot dog omdat we nog niet geluncht hebben. Dan gaan we als eerste naar het plein waar zowel Old en New City Hall zich bevinden. Mooi contrast om een hypermodern gebouw naast het oude statige gebouw te zien. Op het plein ervoor bevinden zich ook de ' Toronto letters' net als die in Amsterdam waarbij we natuurlijk even op de foto gaan. We lopen langs Osgoode Hall, ook een mooi gebouw met prachtige tuin eromheen. Prachtige bloesem bomen en bloembedden vol tulpen. Alles in Toronto is sowieso heel goed onderhouden, schoon en opgefleurd met tulpen. Je zou bijna denken dat we nog in Nederland zijn. We wilden eigenlijk naar het Parlementsgebouw gaan met de metro maar besluiten vanwege het lekkere weer en dat het eigenlijk allemaal vrij korte stukjes lopen zijn maar gewoon lekker door te wandelen. Ook dit is een prachtig gebouw waarbij ook weer opvalt hoe schoon het van buiten is. we zien veel eekhoorns in het park er omheen, die vind Lucas wel interessant. We pakken de metro naar Casa Loma, een kasteel wat erg mooi is maar qua formaat nogal tegenvalt. Rond half 6 pakken we de metro terug naar het centrum waar we het Eaton Center induiken, een van de grootste winkelcentra van Noord Amerika. Het was inderdaad groots en mooi, maar echt fut om te shoppen hebben we niet. We slenteren een beetje rond, Lucas vind de fontein met waterspetters erg leuk. We ploffen neer bij Harveys om een makkelijke hap te eten (hamburger nr 1 deze vakantie). Hierna zijn we allemaal op en gaan we terug richting hotel. Lucas valt onderweg al telkens om en moeten we wakker houden tot we er zijn. Zodra hij zijn bed aanraakt ligt hij meteen in coma. Wij ploffen nog even neer in de ontbijtruimte vlak naast onze kamer en maken het niet heel veel later. Om 22 uur gaat bij ons ook het lichtje uit. Benieuwd naar hoe de eerste nacht gaat verlopen met onze jetlag hoofden.
Hoogtepunten: de vlucht was prima, Lucas heeft het ondanks zijn lege batterij fantastisch volgehouden, Toronto is een leuke stad, Canadezen hier zijn erg vriendelijk en behulpzaam, het weer is heerlijk!
Minpuntjes: er zijn hier geen liften waardoor we echt veeeeeel moesten sjouwen met de koffers en de kinderwagen. Tiffany haar koffer is een beetje flutkwaliteit ;)

• 27 Mei 2017 - 17:11

Johanna (joke) Wilk:

Jullie doen echt heel veel in korte tijden. Ik vindt het hastike interesant om dit allmaal telezen.

• 27 Mei 2017 - 23:00

Johanna Wilk:

Wel alles gaat niet altijd gemakkelijk, maar jullie vinden overal een solution voor echt fantastic.