Yellowstone - Madison & Old Faithful area - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu Yellowstone - Madison & Old Faithful area - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Priscilla - WaarBenJij.nu

Yellowstone - Madison & Old Faithful area

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

24 Juni 2016 | Verenigde Staten, Canyon Village

Weer een beetje een slome start vandaag...
We dachten dat we gratis konden ontbijten op de camping maar dit bleek toch niet zo te zijn. Even snel broodjes gemaakt en die onderweg naar Yellowstone maar even opgegeten. Om een uur of 10 zijn we in het park en we vrezen al dat we het niet voor elkaar gaan krijgen om alles te kunnen doen wat we willen doen omdat we een beetje laat zijn. De eerste drive die we willen doen valt af omdat deze niet met een RV gereden mag worden, ditzelfde geldt voor een andere drive die we wilden doen. Jammer dat we dit niet kunnen doen, maar het scheelt wel lekker wat tijd in het programma (elk nadeel heeft zn voordeel...).
Eigenlijk hebben we dan voor vandaag alleen 4 wandelingen van +/- 800 meter elk in de planning. Dat is best goed te doen! Bij nader inzien houden we dan misschien wel tijd over om nog wat extra's te doen. Dit zou heel fijn zijn want het is nu af en toe al lastig om de grote camper op de parkeerplaatsen bij uitkijkpunten of wandelingen kwijt te kunnen, we verwachten dat dit in het weekend nog erger zal zijn omdat het dan hoogstwaarschijnlijk wel drukker zal zijn in het park. Als we de grote highlights voor het weekend gedaan hebben scheelt dat vast veel tijd en drukte!
We doen de wandelingen in het Lower Geyser Basin, Midway Geyser Basin, Biscuit Basin en Black Sand Basin. In alle vier de basins zijn (kleine) geisers en warmwaterbronnen te vinden. Vooral de warmwaterbronnen  (pools & springs) zijn onwaarschijnlijk mooi. Door de gassen en temperatuur van het water zijn deze bronnen een kweekvijver voor bacteriën en algen die bizarre kleuren met zich mee brengen. Uiteraard hebben we van te voren foto's gezien in boekjes en op het internet van de bekendste twee: Grand Prismatic Spring & Morning Glory Pool, die zagen er prachtig uit maar we gingen er van uit dat er wel een beetje ge-fotoshopt zou zijn om de kleuren feller te krijgen. Niets is minder waar! De kleuren zijn zo onvoorstelbaar fel: blauw, oranje,  bruin, rood, groen. Onze foto's zijn zonder fotoshop net zo als in de boekjes! Dit heeft echt onze verwachtingen overtroffen en na 4 basins zijn we dan ook echt nog niet uitgekeken!
We zijn rond half 3 klaar met wat we vandaag wilden doen en besluiten dan het Upper Geyser Basin er nog achteraan te doen. Deze is een stuk groter dan de andere 4 en hier bevinden zich een aantal grote geisers waarvan de uitbarstingen min of meer voorspelt kunnen worden. Eigenlijk zouden we dit morgen pas doen, maar omdat dit een van de grootste trekpleisters is in het park is het wel heel fijn als we dit voor het weekend al gezien kunnen hebben. We gaan er maar voor en zien wel hoever we komen. Eerst even naar het visitor center om wat info te verzamelen over de verwachtte uitbarstingstijden. Old Faithful, een van de meest trouwe geisers in het park staat gepland voor 16:14 +/- 10 minuten. Het is nu bijna 15:30 dus we hebben zeker nog wel een half uurtje. We besluiten een wandeling te doen naar het Observation Point boven op de berg van waar je de uitbarsting goed moet kunnen zien. Dit was niet zo'n goed idee met de kinderwagen :') Het is flink offroad met stenen, boomstammen waar we overheen moeten en erg steil. We spotten onderweg 2x een marmot, wat een gek geluid maken die, net een gillende cavia! Als we eindelijk weer verder lopen zien we een wolf!! Robert er achteraan natuurlijk maar het lukt niet heel goed om een scherp plaatje te schieten. Als de wolf er vandoor is komt hij terug om Lucas en mij te halen bij de boomstam waar we gestrand zijn omdat we er niet overheen kunnen rijden. Samen weer verder en als we wat hoger lopen op de berg zien we ineens de wolf weer. Deze keer gaat hij er prachtig voor zitten en hebben we hem mooi in beeld! We beginnen ook steeds meer te snappen van het handmatig scherpstellen en kleuraanpassingen enzo in de camera, hierdoor schieten we steeds mooiere plaatjes! Toch wel heel gaaf om zo'n beest ineens tegen te komen, ook stiekem  wel een beetje spannend.
We komen wat tegenliggers tegen en vragen even hoe ver het nog is naar het uitkijkpunt, door al het wildlife hebben we wat vertraging opgelopen en we willen de uitbarsting natuurlijk niet missen. Zij zeggen dat we pas halverwege zijn en dat het pad nog veel steiler en lastiger gaat worden. Dit lijkt ons niet zo'n goed plan dus we besluiten om te keren zodat we in ieder geval op tijd zijn om de uitbarsting van beneden af te zien. Uiteraard laat Old Faithful ons de maximale tijd wachten plus nog een paar minuten extra. Als hij dan eindelijk gaat is het wel heel cool om het water zo hoog de lucht in te zien spuiten. De uitbarsting duurt niet heel lang, maar een paar minuten, als het klaar is besluiten we verder het basin in te lopen. Een stukje verderop zien we ineens flink veel mensen zitten op bankjes voor een geiser  terwijl er daar niets gebeurt. We informeren even waarom ze daar zitten en komen erachter dat dit de Grand geiser is, de grootste voorspelbare geiser ter wereld. Deze gaat ongeveer om de 8 uur en het moment waarop hij uitbarst is tot op 90 minuten ervoor/na te voorspellen. De uitbarsting werd verwacht om 17:15, er zitten hier dus mensen die al vanaf 15:00 vanmiddag zitteb te wachten. Het is nu iets over half 6 en hij is nog niet uitgebarsten. Dit kan dus ieder moment in de komende drie kwartier gaan gebeuren. Keuze: wachten op deze uitbarsting die heel spectaculair zou moeten zijn waardoor we de rest van het basin niet helemaal meer kunnen zien, of doorlopen voor het basin en de uitbarsting missen. We kiezen voor de eerste optie dus zoeken een plekje op de bankjes en wachten, en wachten, en wachten. Het waait hard en hier stilzitten is best fris, maarja even doorbijten. Er komt een groepje 4 chinese meiden die chingchangchong leuk gaan staan doen tegen Lucas, normaal lacht hij naar iedereen maar nu kijkt hij met grote ogen wat hem overkomt (waar wij dan vervolgens wel weer om moeten lachen). We wachten zo'n drie kwartier en dan barst de geiser plotseling uit. Het is het koude wachten meer dan waard, het spektakel duurt ruim 10 minuten en het water spuit alle kanten op, echt heel gaaf! Hierna crossen we nog door een stuk van het basin om naar het pad te komen waarmee we terug gaan naar het visitor center (teruglopen doen we niet aan, das zonde van alles wat je nog zou kunnen zien).  Het is echt wel fris nu en voor ons alledrie tijd om te eten, bij de mooie stoppen we even, 1 foto en we gaan weer door, we hebben het wel een beetje gezien en gehad x)
We tanken nog even en komen laat op de camping aan, deze keer in het park zelf. Hier is helemaal niets behalve een douche die zover lopen is dat je volledig bevriest als je erheen gaat dus die we maar niet gebruiken. Wel balen want op de een of andere manier wordt het water in de camper niet meer warm, die is dus ook geen optie. Dan blijven we maar vies vandaag x)
Vanavond zitten we binnen want het is echt koud. We hebben ook voor het eerst de slaapzakken tevoorschijn getoverdm in te slapen. Hopen dat de camper vannacht niet opengebroken wordt door de beren want we zitten middenin berengebied!